Tina Baznik
Tina Baznik
05. marca 2025

Blagovna znamka Chopin


Nedavna odločitev Peto pritožbenega odbora (BoA) Urada Evropske unije za intelektualno
lastnino (EUIPO), s katero je zavrnil registracijo blagovne znamke “CHOPIN” za
prehrambne izdelke in pijače v razredih 29, 30 in 32, predstavlja pomemben precedens v
evropskem pravu blagovnih znamk. Ta odločitev, sprejeta na podlagi člena 8(5) Uredbe o
blagovni znamki EU (EUTMR), krepi zaščito znanih blagovnih znamk pred neupravičenim
izkoriščanjem in razvrednotenjem. Primer izpostavlja ključne pravne vidike, ki jih morajo
podjetja – še posebej v Sloveniji in širše v EU – upoštevati pri zaščiti svojih blagovnih znamk.
Ozadje primera: spor glede blagovne znamke
Leta 2022 je Manfred Ogrodowczyk vložil zahtevo za registracijo blagovne znamke
“CHOPIN” za različne prehrambne izdelke in pijače. Proti temu se je uprlo poljsko podjetje
Podlasie Vodka Factory “Polmos” SA, ki je lastnik že uveljavljene blagovne znamke
CHOPIN vodka. Podjetje je trdilo, da je njihova blagovna znamka v EU močno prepoznavna
za vodko (razred 33) in da bi registracija nove blagovne znamke neupravičeno izkoriščala
njen ugled.
EUIPO-jev oddelek za ugovore je ugodil pritožbi in odločil, da mora biti registracija
zavrnjena na podlagi člena 8(5) EUTMR, ki ščiti znane blagovne znamke pred razredčenjem
in neupravičenim izkoriščanjem. Ogrodowczyk se je na odločitev pritožil, a je BoA potrdil
zavrnitev, saj je presodil, da ima blagovna znamka CHOPIN vodka močan ugled in da bi
nova registracija omogočila nepošteno konkurenčno prednost.
Ključne ugotovitve odločitve BoA

  1. Pristna uporaba prejšnje blagovne znamke
    Eden ključnih argumentov pritožnika je bil, da se blagovna znamka CHOPIN uporablja le za
    vodko in ne za širšo kategorijo alkoholnih pijač. BoA pa je na podlagi dokazov ugotovil:
    – 180 računov, ki potrjujejo obsežno prodajo vodke na Poljskem, v Nemčiji, Belgiji, na
    Nizozemskem, v Latviji, Litvi, Italiji, Romuniji in Združenem kraljestvu.
    – Marketinške in promocijske materiale, ki izkazujejo velike naložbe v oglaševanje.
    – Sodbo poljskega sodišča, ki je že pred tem potrdila prepoznavnost blagovne znamke
    CHOPIN vodka.
    BoA je sklenil, da je tudi če se znamka uporablja samo za vodko, to dovolj za
    izpolnjevanje pogojev pristne uporabe po členu 8(5) EUTMR.
  2. Identiteta znakov
    Obe blagovni znamki sta sestavljeni iz iste besede “CHOPIN”, kar pomeni, da sta
    popolnoma identični.
  3. Ugled prejšnje blagovne znamke

Za zaščito blagovne znamke na podlagi ugleda mora njen lastnik dokazati, da jo pomemben
del javnosti v določenem območju prepozna. Predloženi dokazi so pokazali:
– 80 % rednih potrošnikov vodke na Poljskem pozna CHOPIN vodko.
– Podjetje je neprekinjeno vlagalo v oglaševanje in skrbelo za prepoznavnost znamke.
– Blagovna znamka CHOPIN vodka se na trgu uporablja že od zgodnjih 90. let.
BoA je na podlagi tega ugotovil, da ima CHOPIN vodka vsaj srednjo stopnjo ugleda v
Poljski in določenih državah EU.

  1. Obstoj povezave med znamkami
    Tudi če izdelki niso popolnoma enaki, lahko povezava obstaja, če:
    – Je prejšnja blagovna znamka široko prepoznavna.
    – Med izdelki obstaja določena povezava (npr. med alkoholnimi pijačami in
    prehrambnimi izdelki).
    – Potrošniki lahko ob zaznavi nove znamke pomislijo na že uveljavljeno znamko.
    BoA je odločil, da so živila in brezalkoholne pijače (razredi 29, 30 in 32) dovolj blizu
    alkoholnim pijačam, da bi potrošniki lahko predvidevali povezavo.
  2. Tveganje nepoštene prednosti
    Po členu 8(5) EUTMR je treba preveriti, ali bi nova blagovna znamka lahko neupravičeno
    izkoriščala ali škodovala ugledu prejšnje znamke. BoA je ugotovil, da:
    – CHOPIN vodka se promovira kot premium znamka s prestižnim ugledom.
    – Prijavitelj ni podal nobene utemeljitve za uporabo identičnega imena.
    – Obstaja visoko tveganje, da bi potrošniki povezovali nova živila in pijače z
    luksuzno vodko, kar bi novi znamki zagotovilo neupravičeno tržno prednost.
    Zaradi tega je BoA potrdil zavrnitev registracije CHOPIN za izdelke v razredih 29, 30 in
    32.
    Kaj ta odločitev pomeni za podjetja v Sloveniji in EU?
    Ta primer ima pomembne posledice za podjetja po vsej Evropi, vključno s Slovenijo:
  3. Ključni pomen zaščite blagovne znamke
    Podjetja z uveljavljenimi blagovnimi znamkami – zlasti v prehrambnem, pijačnem in
    luksuznem sektorju – morajo aktivno spremljati prijave blagovnih znamk, da preprečijo
    neupravičeno izkoriščanje svojega ugleda.
  4. Strožji kriteriji za podobna ali enaka imena

Podjetja, ki želijo registrirati novo blagovno znamko, morajo biti pozorna na možnost
pravnih izzivov, če je izbrano ime preveč podobno že obstoječi znani znamki – tudi v drugi
industriji.

  1. Širša zaščita blagovne znamke
    Primer CHOPIN vodka dokazuje, da lahko moč blagovne znamke presega osnovno
    kategorijo izdelkov. Podjetja bi morala razmisliti o širši zaščiti blagovne znamke v več
    razredih.
  2. Pomen močnih dokazov pri ugovorih
    Če slovensko podjetje želi izpodbijati novo blagovno znamko, bo potrebovalo trdne dokaze,
    kot so:
    – Tržne raziskave in ankete o prepoznavnosti blagovne znamke.
    – Prodajni podatki iz več držav EU.
    – Močne marketinške in promocijske dejavnosti.
    Zaključek: Zmaga za uveljavljene znamke in opozorilo za
    nove prijave
    Odločitev BoA krepi zaščito znanih blagovnih znamk v EU. Za podjetja v Sloveniji in EU to
    pomeni potrebo po večji previdnosti pri izbiri imen blagovnih znamk ter proaktivni
    zaščiti ugleda.