Tina Baznik
Tina Baznik
30. June 2022

Kaj uredba o digitalnih storitvah pomeni za velike spletne platforme in njihove uporabnike?

Nastanek spletnih platform je pomembno vplival na razvoj inovacij, novih načinov nakupovanja, komuniciranja in dostopa do informacij. Spletne platforme pomembno vplivajo na razvoj dinamičnega svetovnega in notranjega trga držav. Evropska Unija ni nobena izjema. Spletne platforme so ponudile nove priložnosti različnim evropskim podjetjem in trgovcem vstop na različne trge, hkrati pa omogočila evropejskim državljanom dostop do izdelkov in storitev. Kljub številnim prednostim, ki so jih spletne platforme prinesle v vsakdanjik vsakega od nas, so spletne platforme na trg prinesle ogromne količine nezakonitih izdelkov, ponaredkov, spodbudile porast piratstva in različnih zlorab na spletu. Širšo javnost so šokirali primeri zloglasnih pravnih sporov, informacije žvižgačev in zgodbe uporabnikov in potrošnikov, ki so tako ali drugače doživeli temačno plat spletnih platform.  Dokazi, da spletne storitve zlorabljajo algoritemske sisteme za povečanje širjenja dezinformacij, zbiranja občutljivih podatkov, uporabo osebnih podatkov za oglaševalsko targetiranje in vplivanje na politične, potrošniške in druge odločitve ter druge škodljive namene kršijo temeljne človekove pravice potrošnikov in uporabnikov na spletu. Ponaredki in druge nezakonite prakse pa močno škodujejo avtorjem, imetnikom intelektualnih pravic in podjetjem.  Velika podjetja kot so Meta (Facebook), Amazon, Twitter in Google pa tako rekoč ustvarjajo digitalni monopol, v katerem izrinjajo manjše spletne platforme.

Z namenom ustvariti varnejši digitalni prostor, v katerem so zaščitene temeljne pravice vseh uporabnikov digitalnih storitev in  vzpostaviti enake konkurenčne pogoje za spodbujanje inovacij, rasti in konkurenčnosti, tako na enotnem evropskem trgu kot po vsem svetu, je Evropska komisija predlagala dve zakonodajni pobudi za nadgradnjo zakonodaje, ki  ureja digitalne storitve v EU: Uredbo o digitalnih storitvah (DSA) in Uredbo o digitalnih trgih (DMA). Komisija je predloge podala decembra. Uredba  25. marca 2022 pa je bil dosežen politični dogovor glede Uredbe o digitalnih trgih, 23. aprila 2022 pa o Uredba o digitalnih storitvah.

Katere novosti prinaša  Uredba o digitalnih storitvah za nosilce spletnih platform:

  • Storitve z več kot 45 milijoni mesečno aktivnih uporabnikov v Evropski uniji bodo spadale v kategorijo zelo velikih spletnih platform in velikih spletnih iskalnikov in bodo morale izpolnjevati strožje zahteve in obveznosti v primerjavi z manjšimi spletnimi platformami
  • odgovornost prodajalcev izdelkov in storitev bo v večji meri preložena na spletne platforme na katerih prodajalci prodajajo izdelke in storitve. Spletne platforme bodo morale pridobiti ustrezne informacije o prodajanih izdelkih ali storitvah in jih ustrezno prikazovati potrošnikom in uporabnikom ter s tem zagotoviti ustrezno ozaveščenost potrošnikov.
  • Prepoved uporabe t.i. temnih vzorcev (ang.”dark patterns”), ki vsebujejo zavajajoče taktike, ki so namenjene spodbujanju ljudi za nakup ali uporabo določenih izdelkov in storitev.
  • Implentacija novih načinov in postopkov za odstranitev lažnih informacij, sovražnega govora, spodbujanje k teroristični aktivnosti, in spolni zlorabi otrok.
  • nove obveznosti glede sledljivosti poslovnih uporabnikov na spletnih trgih;
  • obvezno analiziranje sistemskih tveganj spletne platforme in implementacija načinov za zmanjšanje tveganj
  • Spletne platforme, ki so namenjene spletnemu nakupovanju (npr. Amazon) bodo odgovorne in dolžne odstraniti nezakonite izdelke, ki se prodajajo na njihovi platformi
  • Neodvisni koordinatorji digitalnih storitev in odbor za digitalne storitve bo lahko izvrševal nadzor nad veliki platformami z dostopanjem do informacij kako delujejo algoritmi spletnih platform in na kakšen način vzpostavljajo postopke za hitro odstranjevanje nezakonitega blaga in vsebine

Ključni del zakonodaje bi omejil, kako digitalni velikani s spletnimi oglasi ciljajo na uporabnike. DSA bi učinkovito preprečil, da bi platforme ciljale na uporabnike z algoritmi, ki uporabljajo podatke na podlagi njihovega spola, rase ali vere.

Kršenje predlaganega zakona lahko vodi do globe, ki lahko znaša do6 % svetovnih letnih prihodkov podjetja.

Katere novosti prinaša Uredba o digitalnih storitvah za uporabnike spletnih platform?

  • Informiranost uporabnikov
  • Transparentne informacije o Splošnih pogojih uporabe spletne platforme
  • Močnejša zaščita mladoletnih uporabnikov
  • Strožje obveznosti za velike spletne platforme, s katerimi so dolžne zmanjšati tveganja pravic uporabnikov
  • Prepoved ciljno usmerjenih oglasov na spletnih platformah, ki so namenjeni mladoletnikom, prepoved uporabe občutljivih osebnih podatkov
  • Dostop raziskovalcev do podatkov in algoritmov, ki jih uporabljajo spletne platforme, kar bo omogočilo preučevanje družbenih tveganj
  • Boljše storitve in nižje cene za uporabnike

Ko bo predlog uradno sprejet, bo Uredba o digitalnih storitvah veljala v vseh državah članic EU. Zakon bo predvidoma začel veljati od 1.januarja 2024. Uredba z vsemi obveznostimi in določili bo za zelo velike platforme začel veljati 4 mesece po odločitvi, torej veliko prej kot za ostale platforme.